tips bij stress of emotie eten

Wij zijn allemaal emotie-eters. Bij de vreugde van een geboorte hoort een traktatie, bij een verjaardag, een begrafenis, het behalen van een diploma, jezelf troosten of een rotdag; bij tal van gebeurtenissen en bijkomende emoties "hoort" het: eten.


Als je als kind al gewend was om vaak getroost te worden met zoetigheid, is de kans groter dat je dit op volwassen leeftijd ook doet. Soms kan dit je leven gaan beheersen. Je zit niet lekker in je vel en daardoor ga je lekkere dingen eten om je (kort) fijn te voelen, gevolgd door een rot gevoel en vaak nog slechter in je vel zitten. Je lichaam raakt uit balans omdat je teveel suikers, vetten en energie binnenkrijgt. Je komt aan en je gezondheid neemt af. Dit is een lastige cirkel om te doorbreken en we hebben er allemaal in meer of mindere mate mee te maken.

Ik heb zelf zojuist een zwangerschap, geboorte en grote verhuizing achter de rug. Ondanks mijn goede voornemens, heb ik door stress en vermoeidheid vaker iets lekkers maar ongezonds gepakt. Ook het vieren van de vreugde heeft vaker taart (en een glaasje champagne) opgeleverd dan gezond is. Als deze periode kort duurt en de basis gezond blijft (over het algemeen 3 voedzame maaltijden en tussendoortjes per dag) is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand. In mijn geval moest ik echt weer even een knop omzetten. In een korte tijd kunnen het gebruik van extra geraffineerde suikers je darmflora al wat uit balans brengen, met een onaangenaam gevoel en verminderde weerstand tot gevolg. Vlak na mijn verhuizing werd ik dan ook direct flink verkouden, dat was gewoon te verwachten (in deze tijd wel erg lastig door de coronamaatrdegelen).





Tip 1: Houd de basis gezond:

250 gram groenten (minstens), 2 stuks fruit, koolhydraten van goede kwaliteit zoals haver, boekweit, zilvervliesrijst, volkorenproducten, peulvruchten (kikkererwten, linzen, kidneybonen etc.), vette vis, tofs/tempé, biologische volle zuivel (liefst yoghurt) ongezouten noten en zaden.


Tip 2: Eet alsnog je maaltijden.

Denk dus niet; ik heb vanmiddag taart op, dus ik sla de (gezonde) lunch over. De taart bevat veel suiker die je bloedsuikerspiegel zal laten pieken en vervolgens zal laten crashen. Gevolg: enorme snaai zin. Als je je gezonde middagmaaltijd wél eet, blijft je bloedsuiker wat stabieler en zit je veel langer vol. Gevolg; je slaat de volgende koek met gemak af.


Tip 3: Straf jezelf niet.

Ga geen verboden voedingsmiddelen-lijst in je hoofd bijhouden, kcal tellen of jezelf uithongeren. Laat jezelf ook niet meeslepen met afkeurende gedachtes zoals; je kan het toch niet, je bent dik, kijk nou eens hoeveel je eet, deze dag is toch al verpest - of weet ik het wat. Dit werkt allemaal averechts. Geniet juist van de lekkere dingen, maak er een feestje van, maar herpak jezelf daarna weer met gezonde voeding.


Tip 4: Pak gezond eten weer op.

Probeer het normale leven en gezonde eten gewoon zo snel mogelijk weer op te pakken en ervaar hoe snel je daardoor eigenlijk veel lekkerder in je vel zit. Je weerstand, energie, huid, haar, nagels en stemming verbeteren er snel door.


Tip 5: Beweeg!

Voldoende bewegen (liefst in de buitenlucht) is al net zo belangrijk als gezond eten. Wanneer je beweegt voer je afvalstoffen af, je verbrand energie, je maakt neurotransmitters aan waardoor je je direct beter voelt, je kunt beter met stress omgaan en je doorbreekt herhalende gedachtepatronen waardoor je nog weleens op nieuwe (positieve) gedachten en geniale inzichten kunt komen.


Succes lief mens!



Diëtistenpraktijk Jacky Foodie


Je kunt hier terecht voor begeleiding van de online diëtist, een afspraak maken bij de diëtistenpraktijk in Gouda, bij Jacky thuis op consult komen, of zelf aan de slag met een e-book uit de webshop.

11 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

ALGEMENE VOORWAARDEN

PRIVACY VERKLARING

TEL 06-43513854

INFO@JACKYFOODIE.NL

GOUDA, NEDERLAND

NL003296486B22

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Schrijf je in voor de mailinglist