Welk dieet is het beste?

Dit is een vraag die me vaak gesteld wordt. Welk dieet is het beste? Paleo? Veganistisch?

De schijf van vijf? Hoe zit het?

Beste dieet

Toen ik aan de opleiding begon was net de superfood-hype aan de gang. In de loop van de opleiding ging de focus van vet- naar suikerarm en later werd het koolhydraat-beperkte dieet een hype. Tegen het eind van de opleiding kwam het pioppi dieet opzetten en ondertussen had ik me verdiept in superspannende Netflix documentaires waar dan de "echte waarheid" over voeding en ziektes aan het licht werd gebracht.


Hoe moeten we in godsnaam ooit mensen van een degelijk voedingsadvies voorzien, wanneer de toestroom van informatie vloeibaar is en constant veranderd?


Het was een belangrijk onderdeel van onze educatie.


Het is niet zo dat er één dieet is dat het beste is. Er zijn wel heel veel aspecten van verschillende diëten die gunstig kunnen zijn voor onze gezondheid. Zo lopen mensen met een plantaardig voedingspatroon een veel lager risico op het ontwikkelen van allerlei ziekten. Waarschijnlijk omdat ze heel bewust met hun gezondheid bezig zijn en dierlijke producten vervangen met zeer voedzame vervangers, zoals noten, peulvruchten en heel veel groenten.

Toch zijn er ook mensen die zweren bij het carnivoren dieet (alleen maar vlees en dierlijke producten). Inderdaad; voor sommige mensen kan dit zelfs gezondheidswinst opleveren. Het is een koolhydraatarm dieet, iemand met overgewicht en beginnende diabetes kan hier dus mee afvallen en zijn bloedglucosewaarden normaliseren. Wat het effect op de lange termijn is, is nog niet duidelijk, maar ik verwacht dat daar nog een flinke staart aan zal zitten (niet alleen voor de gezondheid, maar ook voor het milieu).


Het punt is, dat ieder lichaam anders is en iedere situatie ook. Bij buikklachten hoort andere voeding dan bij overgewicht of diabetes, bij iemand met hart- en vaatziekten hoort andere voeding dan bij een topsporter en na een chirurgische ingreep heb je andere voeding nodig dan wanneer je zwanger bent. En ook deze stellingen staan niet vast, want in veel gevallen is er overlapping.


Wat mij als diëtist opvalt is dat veel mensen te weinig groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, vis en volkorenproducten eten en dat het directe voordeel ervan te zien is wanneer mensen hun inname optimaliseren. Mensen krijgen meer energie, een passend gewicht, een betere stoelgang en minder vage klachten. Heel vaak worden er teveel koolhydraten, vezel-arme producten, suikerrijke producten, alcohol, koffie, vlees of vetten gebruikt. Dit betekent nog steeds niet dat je op "dieet" moet. Een dieet is iets dat je tijdelijk (en waarschijnlijk met veel moeite) volhoud om een bepaald resultaat te zien, waarna je meestal weer terug gaat naar je "normale gewoontes" , met bijpassende resultaten.

Niet te beginnen over het feit dat veel diëten eenzijdig zijn, waardoor je op de langere termijn tekorten kan oplopen wanneer je bepaalde producten niet volwaardig vervangt.


In plaats van een dieet volgen, kun je beter je voeding optimaliseren onder professionele begeleiding. Daarmee bedoel ik dat je op zoek gaat naar de juiste verhoudingen die bij jouw lichaam, situatie en wensen passen. Waarbij je na verloop van tijd (zonder al te veel moeite) gaat zien en voelen wat het effect op je lichaam is. Dit gaat om een blijvende, positieve verandering en heeft niks met een dieet te maken.


Het voedingsadvies dat je krijgt, is maatwerk.


Diëtistenpraktijk Gouda


Bij Jacky Foodie kun je terecht voor online dieetadvies, of voor fysieke begeleiding binnen onze praktijk in Gouda. Neem contact op als je meer wilt weten.




53 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

ALGEMENE VOORWAARDEN

PRIVACY VERKLARING

TEL 06-43513854

INFO@JACKYFOODIE.NL

GOUDA, NEDERLAND

NL003296486B22

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

Schrijf je in voor de mailinglist