Welke rol speelt fruit bij afvallen?

Weet jij niet meer wat de zin en onzin is van fruit eten? Het internet staat vol met allerlei gezonde tips, smoothies en fruitsalades. Er bestaat zelfs een fruitdieet; een dieet waarbij je alleen maar fruit eet om af te vallen. Maar wat is nou wijsheid?


Je bloedsuikerspiegel en insuline als dikmaker

Ondanks dat fruit heel gezond is, bevat het ook veel suiker. Suikerrijke voeding zorgt kort na het eten ervan, voor een stijging van de bloedsuikerspiegel. Wanneer de bloedsuikerspiegel stijgt, komt het hormoon insuline vrij om de bloedsuikerspiegel niet te ver te laten stijgen. Insuline is een hormoon dat ook zorgt voor meer trek en meer vetopslag (met name rond de buik). Daarom is het verstandig, als je wilt afvallen, om je suiker- en insulinespiegels rustig te houden. Gebruik daarom zeker wel fruit, omdat het gezond is (vitamines, mineralen, vezels en bioactieve stoffen), maar probeer het bij 2 stuks per dag te houden. Neem ze het liefst bij de maaltijd en niet tussendoor. Wanneer de suikers uit het fruit namelijk in een bolus gemengd worden met eiwitten en vetten uit de rest van je maaltijd, zal de suiker veel trager worden opgenomen (gevolg: stabielere bloedsuikerspiegel). Wanneer je tussen de maaltijden door geen fruit of andere suikerrijke producten eet, geef je je lichaam de kans om vanuit de "vetopslag"-modus over te gaan op "vetverbranding".


Smoothies

Je kunt je voorstellen dat wanneer je een smoothie maakt met meerdere porties fruit, het een suikerbom is. Door het pureren van het fruit worden de suikers ook nog eens sneller opgenomen; je bloedsuikerspiegel zal een piek maken. Daardoor zal er veel insuline vrijkomen. Gevolg: de insuline zorgt voor vetopslag en een sterke daling van de bloedsuikerspiegel; een korte tijd later krijg je daardoor enorme trek.


Eet dus liever een stuk fruit in zijn geheel en niet als sap of smoothie.


Wil je toch graag een smoothie maken? Kies dan liever voor 1 stuk fruit in combinatie met groenten zoals komkommer, spinazie, boerenkool, rode bieten, een halve avocado of wortel. Wanneer je er yoghurt aan toevoegt, zorgen de vetten en eiwitten van de yoghurt voor een langzamere afbraak van de suikers uit de vrucht. Een stabielere bloedsuiker- en insulinespiegel dus!


Fruitsalades

Bij een fruitsalade eet je vaak meer fruit dan normaal, waardoor je dus ook een berg suiker binnenkrijgt. Als je een fruitsalade maakt, probeer dan uit te komen op 1 portie fruit (100 gram). Het voordeel van een fruitsalade is natuurlijk dat je verschillende fruitsoorten eet, waardoor je ook verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.


Fruitdieet

Je kunt je na het lezen van deze informatie wel voorstellen dat een dieet dat alleen uit fruit bestaat niet zo gunstig is. Bovendien bevat fruit naast veel suiker ook veel zuur, wat bij overmaat niet goed is voor je gebit. Eenzijdige diëten zorgen er bijna altijd voor dat je afvalt, maar ook dat je voedingsstoffen tekort komt en uit balans raakt.


Dus, als je wilt afvallen:

  • Neem 2 porties fruit per dag, van ongeveer 100 gram per portie

  • Neem het fruit bij de maaltijd en juist niet tussendoor

  • Eet fruit in zijn geheel en niet als sap, puree of smoothie

  • Je kunt wel een smoothie maken wanneer je overwegend groenten en yoghurt gebruikt in combinatie met 1 portie fruit

  • Je kunt wel een fruitsalade maken, als je een portie van 100 gram aanhoudt

  • En nogmaals: neem het bij de maaltijd en niet tussendoor

  • Probeer niet af te vallen met een eenzijdig dieet



Jacky Foodie is een diëtistenpraktijk in Gouda. Je kunt hier terecht voor de online diëtist (via Skype of telefoon) of op locatie aan de Dunantsingel 168A.


Wil jij graag een op maat gemaakt voedingsadvies of heb je andere vragen over voeding? Neem dan vrijblijvend contact op via de contactpagina.

60 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven